Tuesday, January 7, 2014

MAKHLUK CIPTAAN ALLAH YANG PALING SEMPURNA


DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI.

Aku bersaksi tiada Tuhan yang disembah melainkan ALLAH S.W.T dan Nabi Muhammad S.A.W itu adalah utusanNYA. Salawat dan salam buat baginda Rasullullah S.A.W, insan yang menyampaikan kepada kami agama untuk menyelamatkan manusia daripada bencana jahiliah. Ya ALLAH, Ya Tuhanku, ajarkanlah aku sesuatu yang aku tidak mengetahui, peringatkanlah aku jika terlalai ataupun terlupa. Ya ALLAH, Ya Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan permudahkanlah segala apa jua urusanku.

Surat Al-Baqarah Ayat 30
30. Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."


Surat Al-Baqarah Ayat 32

32. Mereka menjawab: "Maha Suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang Telah Engkau ajarkan kepada Kami; Sesungguhnya Engkaulah yang Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana[35]."





Manusia adalah makhluk ciptaan Allah yang paling sempurna diantara makhluk-makhluk ciptaan Allah yang lain-Nya. Manusia dianggap sempurna karena manusia memiliki rasa cinta kasih kepada sesama, dan diberikan otak untuk berfikir untuk memilih mana yang baik untuk manusia tersebut dan mana yang tidak baik untuk manusia tersebut. Makhluk yang paling sempurna yang telah Allah ciptakan didunia ini adalah kedua orangtua kita. Karena mereka lah kita dapat merasakan sesuatu yang telah Allah berikan kepada kita.  
       Di dunia ini Allah menciptakan kita berpasang-pasangan, karena itu kita berada di bumi ini. Maksudnya, dengan cinta kasih yang diberikan kepada Allah untuk kedua orangtua kita, maka kita dapat berada di bumi ini. Orangtua kita hanyalah sebagai perantara kita dapat hidup didunia ini. Tanpa cinta kasih yang diberikan oleh Allah untuk kedua orangtua kita, kita tidak dapat berada di dunia ini. Dan kita tidak akan dapat pengetahuan sosial maupun pengetahuan agama yang diberikan orangtua kita untuk kita.







No comments:

Post a Comment